tiistai 29. marraskuuta 2011

Kun kerran me laivalla seilattiin ja laiva se keinutti niin...


Päivät kylmenevät, yöt pitenevät ja vääjäämättömästi lähestytään sitä ajanhetkeä jolloin Linda Linen syyskausi päättyy. On siis täydellisen sopiva hetki kertoa, millä Tallinnaan kannattaa matkustaa.

  Kymmenien ja taas kymmenien matkustuskertojen perusteella voin sanoa, että aamut ovat järkevin aika lähteä Helsingistä Tallinnaan. Näin saa edes näennäisesti vietettyä illan rauhassa ilman kelloon vilkuilua. Myös Tallinnan-kotiin saapuminen on huomattavasti vähemmän ankeaa aamulla kuin illalla; yksinäisyyden ja jääkaapin pilaantuneiden partikkeleiden kurjuus kasvaa eksponentiaalisesti kun ulkona on pimeää ja aamuun vielä monta tuntia. Aamuisin sen sijaan homehtuneen juuston ja pilaantuneen maidon saa korvattua heti uusilla ennen kouluun lähtöä, joskus jopa aurinko saattaa suoda ylelliset säteensä kotikadulle.

  Aamumatkustamisen varjopuolena on kuitenkin terminaali ja matka sinne. Näin myöhään syksyllä pikalaivat kulkevat kovin epäluotettavasti, joten ainoat lähdöt tapahtuvat Länsisatamasta. Viimeaikaisista imagonkohotusyrityksistä huolimatta paikka ei ole onnistunut kohottamaan statustaan ainakaan minun silmissäni. Etenkin, kun sieltä poistettiin pankkiautomaatti. Matka terminaaliin on hankala, vaikka suora reitti kotoa satamaan olisi vain 1,5km, yhtään suuremman tavaramäärän kanssa matkustaessa tekee mieli suosia julkista liikennettä. Se kuitenkin pidentää ja hankaloittaa reittiä, 25min. matkaan pitääkin varata 45min. Terminaalista laivaan vielä pidempi matka, puoli kilometriä ylämäkeen kylmässä putkessa muiden matkustajien yrittäessä kampata vetolaukuillaan. Ulkona kajastavat laivaan ajavien autojen etuvalot ja verkkokauppacomin 24/7-myymälän reklaamikyltit.

  Sitten itse laivoihin, aloitetaan pohjalta. Eckerö Line, toiselta rakkaalta nimeltään Kökkeröline. Kulkee kerran päivässä Tallinnaan ja kerran päivässä takaisin Helsinkiin, matka kestää 3,5h jos ei juututa jäihin. Silloin matkan kokonaiskesto saattaa yltää kahdeksaankin tuntiin. Koska Eckerö on laivavaihtoehdoista halvin, matkustavaisten joukko koostuu enimmäkseen viinaturisteista. Myös jotkut eläkeläiskerhot suosivat tätä vaihtoehto. Laivalta on eliminoitu kaikki inhimillisen oleskelun mahdollistavat tilat, ankkuribaarin sohvatkin epämukavoitettiin jotta niillä ei voisi nukkua. Karaokebaari on täynnä jo aamulla ja viinan ja oksennuksen haju on pinttynyt kokolattiamattoon. Jos kaikesta huolimatta onnistuu suggeroimaan itsensä uneen, nokoset katkeavat viimeistään, kun konjakkihappyhour kuulutetaan alkaneeksi.  Silloin edes S-ryhmän bonus ei paljon lämmitä. Jos siis mitenkään mahdollista, rakas lukija, vältä tätä vaihtoehtoa viimeiseen asti.

  Toisele sijalle yltää kunniakkaasti Viking Line. Pluspisteitä laivayhtiölle tulee Katajanokan terminaalin käytöstä ja riittävästä tilasta laivalla. Miinusta tulee pikkujoulukautta liian aikaisin juhlistavista tonttutanssijoista terminaalissa, hankalista aikatauluista ja liian alhaisesta lämpötilasta laivalla. Paras paikka matkan aikana on ylimmän kerroksen kokoustila.

 Kolmanneksi hirveysvertailussa tulee Tallink, lempinimeltään Tillink-Tallink. Tilaa oleskeluun on enemmän, ei siis ole pakko sijoittautua karaokebaariin. Matka-aikakin on vain ylelliset kaksi tai kaksi ja puoli tuntia. Edestakaisin vaeltelevat ihmiset, musiikki, kirkkaat valot, epäselkeä ClubOne -pistesysteemi ja kalliit hinnat tekevät olemisesta silti hankalaa. Tallinkiin päästäkseen on myös käveltävä pisimpään sataman ihmisputkessa. Vinkki: Tallink Superstarin Dolce Vita –baarissa on mukavimmat penkit.

 Kelvollisin vaihtoehto Tallinnan matkalle on Linda Line. Laiva lähtee Helsingin makasiiniterminaalista, johon pääsee kätevästi ratikalla. Sisätiloiltaan laivat muistuttavat lähinnä lentokonetta, joten humalaiset matkustajat eivät vello ympäriinsä. Tavoiteaikataulun mukaan matka kestää vain puolitoista tuntia. Lindan suurin vahvuus, pieni koko, on kuitenkin myös sen suurin heikkous; se on kovin altis Suomenlahden arvaamattomille tuuliolosuhteille. Laivavuoro on usein myöhässä tai kokonaan peruttu myrskyn takia. Jäiden tullessa liikennöinti loppuu kokonaan.

Kaiken laivassaoloaikani jälkeen olen alkanut inhota kaikenlaista matkustamista. Itsensä liikkeelle kampeaminen on kerta kerralta vaikeampaa, kun tietää, että on pakko mennä laivaan. Ja nyt ollaan vasta noin puolivälissä opintoja. Tämä iloton seilaaminen pistää miettimään, minkälainen kehäraakki mahdankaan olla puolentoista vuoden päästä.
Mutta hetkinen! On tietenkin vielä yksi, oikeustieteen opiskelijalle mitä sopivin vaihtoehto: Copterline aloitti taas reittilennot! Matka-aika vain 18 minuuttia suuntaansa, lähtöhinta 86€. Kyllä, tällä mennään taas monta Suomenlahden ylitystä; sinä päivänä kun valmistun, pistän elämän risaiseksi ja tulen Suomeen helikopterilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti